Monday, January 4, 2010

LANGKAH MENITI PUNCAK ....

selamat berjuang adik adik ku sayang
Bergelar seorang pelajar institusi pendidikan tinggi merupakan taraf yang hebat, mesyarakat melabel mahasiswa adalah manusia hebat, kita sebenarnya dijadikan role model bagi adik-adik terutamanya. namun mungkin kerana tidak sedar secara tidak lansung manusia melabel tinggi insan berpendidikan seperti kita, ramai antara kita yang merasakan kerdil, terlalu rendah diri, malu malu dan merasakan diri masih tidak layak untuk bertindak atas sesuatu..

tahukah anda, disaat umur inilah manusia boleh mencapai apa sahaja bentuk kejayaan dan kehebatan, samaada ingin dikongsi atau individualistik...

jika dikongsi ilmu =KEBERKATAN HIDUP
ilmu& individualistik= cenderung utk KUMPUL HARTA, BANGGA DIRI

Kalau 10 tahun yang lalu, bukan sahaja mahasiswa/i, bahkan lepasan STPM pun sudah boleh berkhidmat kepada anak bangsa seperti menjadi guru sandaran dan ssebagainya. Apa yang penting sikap yang MATANG perlu dipamerkan, tidak terlalu banyak bergurau, bercakap tentang ilmiah, tidak mengajar hal hal sia2 seperti

1-bemain terup 5-berseluar pendek(lelaki)
2-merokok 6- merempit
3-sms terlalu lama 7- malas belajar quran
4-vedio yg kebaratan 8-enggan kemasjid
patutlah masyarakat memandang lekeh pada mahasiswa sekarang, KITA YANG MELETAKKAN DIRI SENDIRI, samada ditahap mana kah kita hendak berada..
PELAJAR IPTA yang hebat adalah yang berkelakuan sesuai dengan tahap ilmu yang dimiliki, berbeza dari orang orang yang malas belajar. ILMU MEMULIAKAN KEHIDUPAN kita sekarang.

No comments:

Post a Comment